Abstract:
У статті обґрунтовано актуальність проблеми формування культури міжнаціонального спілкування іноземних студентів медичних закладів вищої освіти на основі діалогу. Проведено аналіз наукової літератури з означеної проблеми та виокремлено її ключові теоретичні аспекти: сутність діалогу, його структура, рівні, принципи. Акцентовано увагу на особливостях міжкультурних відносин – етнічній упередженості, що визначається переконаннями про характеристику груп інших національностей, настановах, їх оцінкою, проявами дискримінації у процесі спілкування з представниками різних культур. Визначено, що ефективним освітнім інструментом у подоланні непорозумінь, уникнення конфліктних ситуацій у міжкультурному студентському середовищі є діалог, який сприяє усвідомленню цінності культури міжнаціонального спілкування. Розроблено методику формування культури міжнаціонального спілкування іноземних студентів медичних закладів вищої освіти на основі діалогу, що передбачала такі етапи: адаптаційний, мотиваційний, поведінково-професійний. На початковому етапі – адаптаційному – «Культура спілкування» - студенти-іноземці розвивали спілкування шляхом заглиблення в українську культуру, створюючи інформаційно-комунікативне середовище. Логічним продовженням попереднього етапу є мотиваційний, що передбачав закріплення й розвиток досягнутого, допомога учасникам у переході на більш високий рівень розвитку культури спілкування, забезпечення переходу від простих до складніших форм поведінки. Цей етап дістав назву «Культура міжнаціональних узаємин» і базувався на ідеях фасилітативного підходу до освітньої діяльності, коли майбутні фахівці формували позитивне ставлення, настанови до представників інших культур, долали стереотипи. Поведінково-професійний етап – «Культура міжнаціонального спілкування» як складник культури професійного спілкування» – передбачав усвідомлення майбутніми лікарями цінності культури міжнаціонального спілкування в узаєминах із пацієнтами. Проведено узагальнення про те, що розроблена методика формування культури міжнаціонального спілкування іноземних студентів медичних закладів вищої освіти на основі діалогу забезпечить подолання психологічних бар’єрів серед представників різних культур, створить атмосферу довіри, поваги, сприйняття і розуміння іншого, забезпечить мирне співіснування різних націй, етносів, народів