Abstract:
Під час війни рф проти України ментальне/психічне здоров’я населення України погіршилося, передусім це стосується психосоматичного здоров’я молоді, передусім за рахунок безпосередніх воєнних дій на теренах України, про що свідчать наші спостереження за слухачами вищих навчальних закладів. Під час повітряної тривоги, бомбардування тощо слухачі закладів освіти продовжують навчання за різними формами (офф-лайн, он-лайн). З урахуванням зазначеного питання щодо вивчення стану ментального здоров’я молоді нині є вкрай актуальним у світлі забезпечення повноцінного освітнього процесу. Проведено аналіз соціально-психологічних та психічних характеристик особистості, адаптаційних здібностей організму та рівня стійкості до бойового стресу під час навчання у закладах вищої освіти за адаптованими методиками для аналізу професійного самовизначення у ході фахової підготовки, аналізу гендерних особливостей показників особистісних якостей та адаптивності до навчання.
Мета роботи полягала у порівнянні особливостей соціально-психологічних та психічних характеристик особистості майбутніх офіцерів запасу медичної служби. Матеріали та методи дослідження. В анкетуванні взяли участь 96 здобувачів 4-го та 5-го курсів медичного та медико-психологічного факультетів у 2021-2023 роках за програмою підготовки офіцерів запасу медичної служби, з них осіб чоловічої статі – 51% (n=49), жіночої – 49% (n=47).
Результати. Визначено тип темпераменту здобувачів і встановлено, що меланхолічний темперамент мають 13% (n=12), холеричний – 14% (n=13), флегматичний – 21% (n=21), сангвінічний – 53% (n=51). 83% здобувачів ЗВО відзначалися низьким рівнем тривожності (58% чоловіків, 43% жінок). У 17% майбутніх офіцерів запасу медичної служби реєструвався середній допустимий рівень тривожності (19% чоловіків, 81% жінок). Середній рівень фрустрації встановлено у 5% респондентів ЗВО (100% жінок). У 55% здобувачів освіти встановлено середній рівень агресії (62% чоловіків, 38% жінок). У 73% здобувачів ригідність відсутня, їм властиві легкість та гнучкість у поведінкових реакціях і прийнятті рішень (54% чоловіків, 46% жінок).
Висновки. Навчально-виховна, психодіагностична та психогігієнічна діяльність у медичних закладах вищої освіти має бути спрямованою на аналіз наявних у здобувачів ресурсів подолання стресових ситуацій у надзвичайних, небезпечних умовах сьогодення.