Аннотации:
Трансформаційні зміни в охороні здоров’я України сприяють розвитку сфери охорони здоров’я та впровадженню ринкових механізмів у діяльність закладів охорони здоров’я (ОЗ). Заклади ОЗ вимагають досконалої маркетингової стратегії та формування системи показників оцінки її ефективності. Метою дослідження є обґрунтування методичних підходів до оцінки ефективності маркетингової конкурентної стратегії для закладів ОЗ на ринку медичних послуг. Авторами використано принцип тріади Donabedian A. для структурування показників з метою оцінки ефективності маркетингової стратегії закладу ОЗ, що дозволило враховувати три взаємопов’язані фактори якості: ресурси, процес, результати лікування пацієнтів. Обґрунтовано необхідність вибору критеріального підходу для ефективного управління маркетингом вищим менеджментом закладів ОЗ та обрано відповідні критерії в трьох вимірах – економічності, продуктивності і результативності, та з двох позицій – зовнішньої і внутрішньої. Визначення ефективності стратегії закладу ОЗ запропоновано здійснювати на основі розрахунку комплексного показника ефективності. Авторами розроблені типи показників для закладів ОЗ за тріадою Donabedian A., які можуть бути використані для поліпшення клінічного процесу й оцінювання як ефективності закладу загалом, так і маркетингової конкурентної стратегії зокрема. Запропонована система показників для оцінювання ефективності маркетингової конкурентної стратегії закладу ОЗ за необхідності може бути розширена з метою врахування специфіки функціонування конкретного закладу.