Abstract:
Метою дослідження було виявлення наявності серед студентів медичних освітніх закладів і медичного персоналу психіатричних закладів стигматизації до психічно хворих, встановлення причин і розробка заходів по її мінімізації. У роботі використані методи: бібліосемантічній, історичний, контент-аналіз, а також метод анкетування з використанням спеціально розробленої анкети. За допомогою Telegram, програмного забезпечення Microsoft Excel 2003, анонімно опитано 1062 студента 4-5 курсів медичних закладів вищої освіти (ЗВО) України. Середній вік студентів становив від 20 до 22 років - 913 (85,9%); від 23 до 24 років - 119 (11,3%) і від 25 до 26 років - 30 (2,8%). Встановлено, що 93,8% респондентів з усієї кількості опитаних студентів переконані, що особи, які мають психічні захворювання потребують особливого ставлення; 87,9% - переконані, що особи, які мають психічні захворювання, несуть загрозу суспільству; 17,3% респондентів були свідками приниження психічних хворих з боку працюючого медичного персоналу в присутності студентів-медиків. Факт, але в 2,1% випадках майбутні лікарі дозволяли собі під час навчання ображати хворих, які перебували на стаціонарному лікуванні в психіатричних закладах охорони здоров'я. Таким чином, спадок радянської системи медичної освіти в сфері підготовки молодих фахівців для галузі охорони психічного здоров'я в Україні, яка, на жаль, не зазнала істотних структурних змін, відображається в поведінці працюючого медичного персоналу психіатричних лікарень і поглядах майбутніх лікарів. Стигматизація психічних хворих здійснювалася кожним четвертим медичним працівником (24,5%) в психіатричних закладах м. Одеса і кожним п'ятим медичним працівником в психіатричних закладах м. Полтава (21,4%) та м. Чернівці (20,9%), що є порушенням морально-етичних принципів поведінки лікаря і є неприпустимим. Стигматизація психічно хворих студентами медичних ЗВО становить 2,1%, що свідчить про використання студентами негативного прикладу медичного персоналу психіатричних закладів для їх майбутньої лікарської діяльності.