Abstract:
Рання діагностика, адекватна профілактика та своєчасна корекція донозологічних станів в теперішній час є одним з найбільш ефективних способів збереження і зміцнення психічного здоров’я дітей, підлітків і молоді. У цьому контексті слід відзначити, що донозологічні зрушення у стані психічного здоров’я як проміжні між нормою і патологією стани необхідно розглядати, виходячи з трьох провідних позицій: перша визначає донозологічні зрушення у стані психічного здоров’я або як певні стани здоров’я, що не відповідають критеріям середньостатистичної норми, або як певні субпорогові психічні та поведінкові розлади, що можуть бути виділені як самостійний варіант патологічних проявів (окремі прояви розумової відсталості, синдром дефіциту уваги з гіперреактивністю тощо), друга — характеризує донозологічні зрушення у стані психічного здоров’я як порушення перебігу процесів адаптації (різноманітні порушення перебігу процесів психічної, психофізіологічної і соціально-психологічної адаптації тощо), третя — визначає донозологічні зрушення у стані психічного здоров’я як стан передзахворювання (ранні дисфункціональні прояви психопатологічного (невротичні реакції тощо), неврологічного (розлади мовлення, цефалгічний синдром тощо) та соматовегетативного (астено-вегетативні прояви тощо) характеру.