Показати скорочений опис матеріалу
| dc.contributor.author | Цибуліна, І. | |
| dc.contributor.author | Григор’єва, Л. | |
| dc.contributor.author | Новгородський, Р. | |
| dc.contributor.author | Костенко, Н. | |
| dc.contributor.author | Корнят, В. | |
| dc.date.accessioned | 2025-12-14T06:55:04Z | |
| dc.date.available | 2025-12-14T06:55:04Z | |
| dc.date.issued | 2025 | |
| dc.identifier.citation | Арт-терапія як метод соціально-педагогічної реабілітації / І. Цибуліна, Л. Григор’єва, Р. Новгородський [та ін.] // Ввічливість. Humanitas. – 2025. – № 3. – С. 162–171. | uk_UA |
| dc.identifier.other | DOI: 10.32782/humanitas/2025.3.21 | |
| dc.identifier.uri | https://dspace.vnmu.edu.ua/123456789/11211 | |
| dc.description.abstract | У статті здійснено комплексний аналіз можливостей арттерапії як ефективного інструменту соціально педагогічної реабілітації дітей, які опинилися в складних життєвих обставинах. З огляду на зростання кількості дітей, що пережили психотравмуючі події, зазнали насильства, соціального відторгнення, втрати значущих дорослих або були вимушено переміщеними через війну чи інші катастрофічні події, актуалізується потреба у пошуку нових форм гуманістично орієнтованої допомоги, яка виходить за межі традиційного педагогічного чи психологічного супроводу. У цьому контексті арттерапія постає як засіб, що поєднує елементи творчості, психоемоційного розвантаження, самопізнання й відновлення внутрішнього ресурсу дитини. Метою статті є наукове обґрунтування арттерапії як універсального і гнучкого методу соціально-педагогічної реабілітації, що здатен забезпечити не лише емоційне відновлення дитини, а й сприяти її соціалізації, розвитку адаптивних навичок, формуванню стійкого позитивного образу «Я» та підвищенню якості життя в умовах кризи. Систематизовано ключові підходи до трактування поняття «соціально-педагогічна реабілітація», здійснено огляд наукових публікацій вітчизняних і зарубіжних авторів, а також охарактеризовано сучасні тенденції впровадження арт терапії в освітню та соціальну практику. Особлива увага приділена аналізу таких можливостей арттерапії, як: створення безпечного простору для емоційного самовираження; корекція поведінкових і комунікативних трудно щів; розвиток творчого потенціалу; формування адаптивних стратегій у стресових ситуаціях; зниження рівня тривожності та агресивності; покращення сенсомоторної координації; а також загальна стабілізація психофізіологічного стану. Продемонстровано, що арттерапевтичні методики можуть бути ефективно адаптовані до вікових, когнітивних, психоемоційних та культурних особливостей дитини, що дозволяє використовувати їх у найрізноманітніших реабілітаційних контекстах – від шкільного середовища до центрів соціальної підтримки. У дослідженні порушено проблему недостатньої систематизації арттерапевтичного досвіду в Україні, а також брак уніфікованих програм, орієнтованих на дітей, які перебувають у складних життєвих обставинах. У висновках обґрунтовано необхідність подальших наукових досліджень, спрямованих на розробку структурованих моделей соціально-педагогічної реабілітації із застосуванням арттерапії, створення мультидисциплінарних команд фахівців та підвищення кваліфікації педагогів і соціальних працівників у сфері арттерапевтичної практики. | uk_UA |
| dc.language.iso | uk_UA_ | uk_UA |
| dc.publisher | Волинський національний університет імені Лесі Українки | uk_UA |
| dc.subject | арттерапія | uk_UA |
| dc.subject | соціально-педагогічна реабілітація | uk_UA |
| dc.subject | діти у складних життєвих обставинах | uk_UA |
| dc.subject | психоемоційна підтримка | uk_UA |
| dc.subject | творчість | uk_UA |
| dc.subject | адаптивна поведінка | uk_UA |
| dc.subject | соціалізація | uk_UA |
| dc.subject | емоційний розвиток | uk_UA |
| dc.title | Арт-терапія як метод соціально-педагогічної реабілітації | uk_UA |
| dc.title.alternative | Art therapy as a method of social and pedagogical rehabilitation | uk_UA |
| dc.type | Article | uk_UA |