dc.contributor.author |
Рисинець, Тетяна |
|
dc.contributor.author |
Ужун, Юлія |
|
dc.contributor.author |
Бенедіктова, Наталія |
|
dc.contributor.author |
Потоцька, Ірина |
|
dc.date.accessioned |
2025-09-01T13:55:56Z |
|
dc.date.available |
2025-09-01T13:55:56Z |
|
dc.date.issued |
2025 |
|
dc.identifier.citation |
Рисинець Т. П., Ужун Ю. О., Бенедіктова Н. В., Потоцька І. С. Роль психологічного тренінгу та консультування у розвитку ціннісно-мотиваційної сфери студентів-психологів // Наукові перспективи. – 2025. – № 8(62). – С. 1528–1539. DOI: 10.52058/2708-7530-2025-8(62)-1528-1539 |
uk_UA |
dc.identifier.issn |
2708-7530 |
|
dc.identifier.other |
DOI: 10.52058/2708-7530-2025-8(62)-1528-1539 |
|
dc.identifier.uri |
https://dspace.vnmu.edu.ua/123456789/10220 |
|
dc.description.abstract |
Стаття присвячена систематизації та практичній інтеграції інструментів формування ціннісно-мотиваційної сфери (ЦМС) студентів-психологів у сучасних закладах вищої освіти (ЗВО) України. Предметом дослідження є психологічний тренінг і консультування як ключові засоби розвитку ЦМС, а також умови їхнього впровадження в освітній процес з урахуванням міжнародного досвіду. Показано, що ефективність цих інструментів забезпечується через підтримку базових психологічних потреб (автономії, компетентності та соціальної пов’язаності), підвищення смислової цінності навчальних завдань, орієнтацію на реалістичні очікування успіху й переорієнтацію студентів на цілі оволодіння знаннями. Сформована ціннісно мотиваційна сфера виступає передумовою навчальної залученості, внутрішньої мотивації та становлення професійної ідентичності майбутніх фахівців. Теоретичною рамкою дослідження слугують три комплементарні підходи: теорія самовизначення, теорія очікування-цінності та теорія цілей досягнення. Психологічний тренінг описаний як структурована програма визначеної інтенсивності, спрямована на відпрацювання академічних і соціально-емоційних навичок, рефлексію цінностей і зміну регуляції мотивації. Виділено чотири групи тренінгів: програми саморегуляції навчання; формати підтримки базових психологічних потреб і підвищення якості мотивації; модулі усвідомленості, стрес-менеджменту та розвитку резилієнтності; ціннісні вправи й професійно-рефлексивні компоненти. Психологічне консультування, на відміну від тренінгу, зорієнтоване на роботу з індивідуальними труднощами студентів і визначається як короткотривалий, структурований процес допомоги, спрямований на поліпшення психічного благополуччя, навчального функціонування та мотиваційних процесів. У статті запропоновано поетапну модель розвитку ЦМС, що включає: короткі психоедукаційні модулі у базових курсах; семестрові тренінгові прог рами; доступне консультування (у тому числі дистанційне); рефлексивні та супервізійні групи; системний моніторинг результатів за психологічними й академічними показниками. У висновках окреслено напрямки подальших досліджень. |
uk_UA |
dc.language.iso |
uk_UA_ |
uk_UA |
dc.publisher |
Наукові перспективи |
uk_UA |
dc.relation.ispartofseries |
Психологія;8 (62) |
|
dc.subject |
ціннісно-мотиваційна сфера |
uk_UA |
dc.subject |
студент |
uk_UA |
dc.subject |
студент-психолог |
uk_UA |
dc.subject |
психологічний тренінг |
uk_UA |
dc.subject |
психологічне консультування |
uk_UA |
dc.subject |
саморегуляція навчання |
uk_UA |
dc.subject |
базові психологічні потреби |
uk_UA |
dc.subject |
смислова залученість |
uk_UA |
dc.subject |
професійна ідентичність |
uk_UA |
dc.subject |
психологічні служби |
uk_UA |
dc.subject |
заклади вищої освіти |
uk_UA |
dc.title |
Роль психологічного тренінгу та консультування у розвитку ціннісно-мотиваційної сфери студентів-психологів |
uk_UA |
dc.type |
Article |
uk_UA |