Аннотации:
У статті обґрунтовано значення облікової складової процесу ціноутворення на підприємстві.
Зокрема, окреслено визначення процесу ціноутворення та встановлено його залежність від ряду факторів. Окрім цього, в статті наведено стратегію функціонування суб’єкта господарювання, залежно від його фінансового стану. У результаті цього встановлено, що ціна прямо впливає на поведінку суб’єкта господарювання на ринку. Виокремлено різноманітність ринків, у яких працюють суб’єкти господарювання та визначено їхній вплив на формування цінової політики підприємств. Установлено, що для формування цінової політики важливе значення має процес організації обліку такої діяльності. У зв’язку з цим було представлено існуючі методичні підходи до встановлення ціни.
Визначено, що в основу розрахунку ціни на продукцію покладена інформація про витрати, які понесло підприємство на її виготовлення. Таку інформацію надають дані бухгалтерського обліку. Окрім цього, враховуються і зовнішні фактори, які дають можливість розрахувати максимально можливий прибуток від реалізації виготовленої продукції.
Розглянуто функції ціни, через яку проявляється її економічна сутність. Виокремлено, що саме за допомогою облікової функції визначаються витрати суспільної праці, а також вартість потреби суспільства в товарі; завдяки обліковій функції ціна є засобом визначення кількісних і якісних показників товарообороту.
Окреслено етапи організації обліку в ціноутворенні й наведена їхня характеристика. Визначено роль і значення облікового апарату в системі ціноутворення суб’єкта господарювання. Виділено елементи облікової політики з прямим і непрямим впливом на процес ціноутворення. Доведено управлінський вплив облікової політики на формування ціни підприємства. Окрім цього, розглянуто етапи цільового ціноутворення.
На основі проведеного дослідження зроблено відповідні висновки й вказані напрямки подальших досліджень і причини їхньої необхідності.