Abstract:
У статті проаналізовано завдання педагогів щодо організації та здійснення заходів, пов’язаних із запобіганням і реагуванням на надзвичайні ситуації воєнного характеру та захистом від їхніх ймовірних факторів ураження учасників освітнього процесу. Дослідження базується на припущенні, що значною мірою місія підготовки дошкільників, шкільної молоді та студентів до життєдіяльності в умовах надзвичайних ситуацій, зокрема й під час воєнного стану, покладена на педагогів. Доведено актуальність потреби в розробленні теоретичних основ і практичних методик підготовки педагогів до формування культури безпечної поведінки шкільної молоді в умовах надзвичайних ситуацій, особливо у воєнний і післявоєнний час. Здійснено аналіз наявних досліджень українських і закордонних науковців щодо організації освітнього процесу в умовах надзвичайних ситуацій. Вказано на необхідність вивчення європейського досвіду організації освітнього процесу в умовах надзвичайних ситуацій. З’ясовано, що на диво мало опублікованих досліджень щодо проблем організації освітнього процесу та ролі освіти в умовах воєнного стану чи в повоєнний час. Зроблено висновок щодо необхідності імплементації кращих європейських практик організації освітнього процесу в умовах надзвичайних ситуацій у зміст професійної підготовки майбутніх педагогів із метою формування в них культури безпечної професійної поведінки в умовах надзвичайних ситуацій, спричинених природними катаклізмами, військовими діями тощо. Автори також наголошують на необхідності проведення подальших досліджень, спрямованих на визначення компонентів, критеріїв і показників культури безпечної професійної поведінки педагога в умовах надзвичайних ситуацій та розроблення механізмів імплементації відповідних елементів європейського досвіду у зміст навчальних дисциплін українських закладів освіти.