Короткий опис (реферат):
Мета: Аналіз законодавчої бази та визначення пріоритетних напрямків
розвитку післядипломної освіти на сучасному етапі.
Матеріали і методи: Постанови Кабінету Міністрів України, накази МОЗ
України, аналіз та узагальнення основних положень законодавчих документів
та їх доповнень.
Результати та обговорення: Після отримання вищої медичної освіти
кожен випускник для здобуття лікарської спеціальності проходить первинну
спеціалізацію – інтернатуру. В подальшому працівники сфери охорони здоров’я
зобов’язані щорічно здійснювати безперервний професійний розвиток (БПР).На
сучасному етапі розвитку галузі охорони здоров’я післядипломна медична
освіта базується на концепції БПР лікарів, яка передбачає три форми навчання:
формальну, неформальну та інформальну освіту. Законодавчо концепція БПР
лікарів регулюється постановою Кабінету Міністрів України №725 від
14.07.2021р та наказами МОЗ України: № 446 від 22.02.2019 р.; №74 від
19.01.2021р; № 1254 від 22.06.2021; №1751 від 18.08.2021р.Формальна освіта
передбачає здобуття освітньо-наукового та наукового ступеня доктора
філософії чи доктора наук. Інформальна освіта, як форма БПР передбачає
самоорганізоване здобуття професійних компетентностей лікарем під час
професійної чи громадської діяльності. Підтвердженням БПР шляхом здобуття
інформальної освіти може бути публікація статті або огляду в журналі з імпакт-
фактором. Неформальна освіта є основною формою БПР і включає в себе:-
навчання на циклах тематичного удосконалення (ТУ); - професійне стажування
за межами закладу де працює лікар; - участь в таких заходах БПР як: майстер-
клас, тренінг чи симуляційний тренінг, семінар, фахова тематична школа,
наукова та науково-практична конференція (у тому числі конгрес, з’їзд,
симпозіум). У відповідності до виду освітнього заходу вони можуть проходити
в звичайній або дистанційній формі навчання. Остання, в залежності від
направленості та її складових – з використанням електронних технологій в
режимі реального часу, або з доступом до навчальних матеріалів у зручний для
слухача час. Кожен лікар має можливість самостійно вибирати той чи інший
вид неформальної післядипломної освіти по завершенню якого отримує
сертифікат з нарахованими балами БПР у відповідності до таблиці критеріїв
нарахування балів. Слід зауважити, що зарахування балів за підвищення
кваліфікації на циклах ТУ здійснюватиметься не більше 2 разів на 5 років,
незалежно від кількості пройдених циклів тематичного удосконалення. З 1
січня 2022 надання освітніх послуг БПР в сфері охорони здоров’я регулюється
Технічним регламентом роботи системи БПР, який визначає вимоги щодо
освітнього середовища, принципи та основні засади функціонування системи
БПР. Володільцем Системи БПР медичних та фармацевтичних працівників і
внесених до неї відомостей є МОЗ України, а Адміністратором Системи БПР -
Державна організація «Центр тестування професійної компетентності фахівців
з вищою освітою напрямів підготовки «Медицина» і «Фармація» приМіністерстві охорони здоров’я України». Проведення заходів неформальної
форми БПР лікарів буде здійснюватися лише офіційними провайдерами –
юридичними особами, які заключили договір з Адміністратором системи БПР.
План заходів БПР неформальної форми освіти формується на основі внесених
заявок схвалених Адміністратором. Після проведеного заходу створюється
відкритий реєстр виданих сертифікатів його учасникам, контроль за яким
здійснює Адміністратор. Кожен лікар у відповідності до своєї спеціальності
створює особисте освітнє портфоліо згідно встановленої форми за річний
період та подає його для щорічної перевірки до відділу кадрів за місцем роботи
до 01 березня. Мінімальна декларована річна кількість балів за окремою
спеціальністю має складати щонайменше 50 балів. Атестація лікарів
проводиться в атестаційних комісіях у відповідності до рекомендованих строків
та з урахуванням стажу роботи за спеціальністю.
Висновки: На сучасному етапі розвитку галузі охорони здоров’я для
закладів післядипломної освіти, які провадять діяльність з організації та
проведення заходів БПР є важливим набуття статусу провайдера. Окрім курсів
ТУ, пріоритетним напрямком є розробка та впровадження в свою практичну
діяльність широкого спектру заходів БПР з неформальної освіти.