Показати скорочений опис матеріалу
dc.contributor.author | Дроненко, В. Г. | uk_UA |
dc.contributor.author | Ткач, А. А. | uk_UA |
dc.date.accessioned | 2025-03-11T08:39:36Z | |
dc.date.available | 2025-03-11T08:39:36Z | |
dc.date.issued | 2023 | |
dc.identifier.citation | Дроненко В. Г. Діагностика професійної відповідальності майбутнього лікаря / В. Г. Дроненко, А. А. Ткач // Медична освіта. – 2023. – № 3. – С. 46-53. | uk_UA |
dc.identifier.other | DOI: 10.11603/m.2414-5998.2023.3.14271 | en |
dc.identifier.uri | https://dspace.vnmu.edu.ua/123456789/7259 | en |
dc.description.abstract | У статті представлено результати дослідження професійної відповідальності студентів – майбутніх лікарів. Професійна відповідальність майбутнього лікаря являє собою особистісно-професійну якість фахівця медичної галузі, що виникає на основі знань про норми і правила фахової діяльності на засадах професійної етики, виявляється в сумлінному ставленні до виконання професійних функцій, в усвідомленому прийнятті цінностей професії, у переживанні почуття провини за неналежне виконання виробничих функцій і здатності до мобілізації зусиль задля збереження життя і здоров’я пацієнтів. У структурі професійної відповідальності ми виділяємо когнітивний, мотиваційно-ціннісний і діяльнісний компоненти. Когнітивний компонент розкривається через такі критерії і показники, як обізнаність із нормами професійної етики лікаря, знання основ медичної деонтології, спроможність аналізувати причини і наслідки власних дій, усвідомлення необхідності діяти згідно з посадовими інструкціями і професійними вимогами, задоволеність вибором професії лікаря; усвідомлення відповідальності за свої дії перед пацієнтами, їхніми родичами, колегами, суспільством. Мотиваційно-ціннісний компонент професійної відповідальності відображає наявність морально-етичних позицій майбутнього лікаря, позитивне особистісне ставлення до морально-етичних норм медичної діяльності, орієнтацію на цінності гуманізму, збереження здоров’я і життя кожної людини, внутрішню мотивацію до дотримання принципів і норм медичної деонтології, прагнення до успіху в лікуванні пацієнта, до саморозвитку в професії. Діяльнісний компонент професійної відповідальності майбутнього лікаря знаходить вияв у сформованості практичних умінь встановлювати соціально прийнятні стосунки з пацієнтами та колегами на основі принципів медичної деонтології, у здатності до самоконтролю за відповідальними діями і вольового припинення дій, які суперечать нормам професійної етики. Результати діагностики професійної відповідальності майбутніх лікарів – студентів 3–5 курсів медичних ЗВО виявили невисокий рівень сформованості мотиваційно-ціннісного і діяльнісного компонентів досліджуваної якості, що дає підстави говорити про потребу спеціальної роботи над розвитком відповідальності на етапі фахової підготовки. Важлива роль у розвитку професійної відповідальності майбутніх лікарів має бути відведена участі студентів у науково-дослідницькій роботі, громадській діяльності, залученню до волонтерської діяльності, доброчинних акцій і заходів на базі закладів охорони здоров’я. | uk_UA |
dc.language.iso | uk_UA_ | uk_UA |
dc.publisher | Медична освіта | uk_UA |
dc.subject | майбутні лікарі | uk_UA |
dc.subject | відповідальність | uk_UA |
dc.subject | цінності | uk_UA |
dc.subject | професійна етика | uk_UA |
dc.subject | медична деонтологія | uk_UA |
dc.subject | мотивація | uk_UA |
dc.subject | саморозвиток | uk_UA |
dc.title | Діагностика професійної відповідальності майбутнього лікаря | uk_UA |
dc.title.alternative | Diagnostics of the professional responsibility of the future doctor | en |
dc.type | Article | en |