Repository of National Pirogov Memorial Medical University, Vinnytsia

Діагностика професійної відповідальності майбутнього лікаря

Show simple item record

dc.contributor.author Дроненко, В. Г. uk_UA
dc.contributor.author Ткач, А. А. uk_UA
dc.date.accessioned 2025-03-11T08:39:36Z
dc.date.available 2025-03-11T08:39:36Z
dc.date.issued 2023
dc.identifier.citation Дроненко В. Г. Діагностика професійної відповідальності майбутнього лікаря / В. Г. Дроненко, А. А. Ткач // Медична освіта. – 2023. – № 3. – С. 46-53. uk_UA
dc.identifier.other DOI: 10.11603/m.2414-5998.2023.3.14271 en
dc.identifier.uri https://dspace.vnmu.edu.ua/123456789/7259 en
dc.description.abstract У статті представлено результати дослідження професійної відповідальності студентів – майбутніх лікарів. Професійна відповідальність майбутнього лікаря являє собою особистісно-професійну якість фахівця медичної галузі, що виникає на основі знань про норми і правила фахової діяльності на засадах професійної етики, виявляється в сумлінному ставленні до виконання професійних функцій, в усвідомленому прийнятті цінностей професії, у переживанні почуття провини за неналежне виконання виробничих функцій і здатності до мобілізації зусиль задля збереження життя і здоров’я пацієнтів. У структурі професійної відповідальності ми виділяємо когнітивний, мотиваційно-ціннісний і діяльнісний компоненти. Когнітивний компонент розкривається через такі критерії і показники, як обізнаність із нормами професійної етики лікаря, знання основ медичної деонтології, спроможність аналізувати причини і наслідки власних дій, усвідомлення необхідності діяти згідно з посадовими інструкціями і професійними вимогами, задоволеність вибором професії лікаря; усвідомлення відповідальності за свої дії перед пацієнтами, їхніми родичами, колегами, суспільством. Мотиваційно-ціннісний компонент професійної відповідальності відображає наявність морально-етичних позицій майбутнього лікаря, позитивне особистісне ставлення до морально-етичних норм медичної діяльності, орієнтацію на цінності гуманізму, збереження здоров’я і життя кожної людини, внутрішню мотивацію до дотримання принципів і норм медичної деонтології, прагнення до успіху в лікуванні пацієнта, до саморозвитку в професії. Діяльнісний компонент професійної відповідальності майбутнього лікаря знаходить вияв у сформованості практичних умінь встановлювати соціально прийнятні стосунки з пацієнтами та колегами на основі принципів медичної деонтології, у здатності до самоконтролю за відповідальними діями і вольового припинення дій, які суперечать нормам професійної етики. Результати діагностики професійної відповідальності майбутніх лікарів – студентів 3–5 курсів медичних ЗВО виявили невисокий рівень сформованості мотиваційно-ціннісного і діяльнісного компонентів досліджуваної якості, що дає підстави говорити про потребу спеціальної роботи над розвитком відповідальності на етапі фахової підготовки. Важлива роль у розвитку професійної відповідальності майбутніх лікарів має бути відведена участі студентів у науково-дослідницькій роботі, громадській діяльності, залученню до волонтерської діяльності, доброчинних акцій і заходів на базі закладів охорони здоров’я. uk_UA
dc.language.iso uk_UA_ uk_UA
dc.publisher Медична освіта uk_UA
dc.subject майбутні лікарі uk_UA
dc.subject відповідальність uk_UA
dc.subject цінності uk_UA
dc.subject професійна етика uk_UA
dc.subject медична деонтологія uk_UA
dc.subject мотивація uk_UA
dc.subject саморозвиток uk_UA
dc.title Діагностика професійної відповідальності майбутнього лікаря uk_UA
dc.title.alternative Diagnostics of the professional responsibility of the future doctor en
dc.type Article en


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Search DSpace


Browse

My Account

Statistics