Показати скорочений опис матеріалу
| dc.contributor.author | Школьнікова, Т. Ю. | |
| dc.contributor.author | Вергелес, К. М. | |
| dc.contributor.author | Ратушняк, І. І. | |
| dc.date.accessioned | 2025-12-15T21:12:51Z | |
| dc.date.available | 2025-12-15T21:12:51Z | |
| dc.date.issued | 2025 | |
| dc.identifier.citation | Школьнікова Т. Ю. Від плагіату до фабрикації даних: типи порушень та шляхи їх запобігання / Т. Ю. Школьнікова, К. М. Вергелес, І. І. Ратушняк // Вісник науки та освіти. – 2025. – №6 (36). – С. 2038–2051. – DOI: https://doi.org/10.52058/2786-6165-2025-6(36) | uk_UA |
| dc.identifier.uri | https://dspace.vnmu.edu.ua/123456789/11280 | |
| dc.description.abstract | У статті розглянуто основні типи порушень академічної доброчесності, зокрема плагіат та його різновиди, фальсифікація, фабрикація даних, маніпуляція з перекладом текстів і рецензуванням тощо. Проаналізовано причини їх виникнення, поширені форми прояву, а також запропоновано практичні шляхи їх запобігання в контексті сучасної наукової діяльності.Наукова новизна поданого дослідження полягає у всебічному аналізі проблем академічної доброчесності та систематизації отриманих результатів з акцентом на практичні методи запобігання порушенням. У роботі розглянуті питання морально-етичного навчання, правового врегулювання, інституційної відповідальності та цифрові рішення як складові ефективної стратегії боротьби з недоброчесністю. Дослідження пропонує цілісне осмислення базових форм академічних зловживань та аналізує причини їх виникнення. У результаті аналізу встановлено, що використання штучно згенерованої інформації часто призводить до фабрикації та фальсифікації даних, а також провокує виникнення конфліктів інтересів серед науковців. Стаття не лише систематизує типові форми недоброчесної поведінки, а й пропонує ефективні превентивні дії, адаптовані до реалій сучасного цифрового та інформаційного простору. Академічна доброчесність розглядається як необхідна умова формування довіри, наукового прогресу та міжнародного визнання української системи освіти. Окрема увага приділяється формуванню внутрішньої культури академічної доброчесності в освітньому середовищі, дотриманню стандартів цитування, забезпеченню прозорості дослідницьких процесів і впровадженню політик запобігання порушенням. Результати дослідження можуть бути корисними для науковців, викладачів, студентів та адміністрацій закладів вищої освіти. | uk_UA |
| dc.description.abstract | The article examines the main types of violations of academic integrity, including plagiarism and its varieties, falsification, data fabrication, manipulation of text translation and review, etc. The causes of their occurrence,common forms of manifestation are analyzed, and practical ways of their prevention in the context of modern scientific activity are proposed. The scientific novelty of the presented study lies in a comprehensive analysis of the problems of academic integrity and the systematization of the obtained results with an emphasis on practical methods of preventing violations. The work considers the issues of moral and ethical training, legal regulation, institutional responsibility and digital solutions as components of an effective strategy for combating dishonesty. The study offers a holistic understanding of the basic forms of academic abuse: plagiarism, falsification, fabrication, bribery, dishonest authorship, biased evaluation. As a result of the analysis, it was found that the use of artificially generated information often leads to fabrication and falsification of data, and also provokes conflicts of interest among scientists.The article not only systematizes typical forms of dishonest behavior, but also offers effective preventive strategies adapted to the realities of the modern digital and information space. Academic integrity is considered a necessary condition for building trust, scientific progress and international recognition of the Ukrainian education system. Special attention is paid to the formation of an internal culture of academic integrity in the educational environment, compliance with citation standards, ensuring transparency of research processes and the implementation of policies to prevent violations. The results of the study may be useful for scientists, teachers, students and administrations of higher education institutions. | |
| dc.language.iso | uk_UA_ | uk_UA |
| dc.publisher | Вісник науки та освіти | uk_UA |
| dc.subject | академічна доброчесність | uk_UA |
| dc.subject | академічна недоброчесність | uk_UA |
| dc.subject | культура | uk_UA |
| dc.subject | культура академічної доброчесності | uk_UA |
| dc.subject | етика | uk_UA |
| dc.subject | дослідницька етика | uk_UA |
| dc.subject | плагіат | uk_UA |
| dc.subject | профілактика академічних порушень | uk_UA |
| dc.subject | самоплагіат | uk_UA |
| dc.subject | фабрикація | uk_UA |
| dc.subject | фальсифікація | uk_UA |
| dc.subject | штучний інтелект | uk_UA |
| dc.subject | ШІ | uk_UA |
| dc.subject | academic integrity | uk_UA |
| dc.subject | academic dishonesty | uk_UA |
| dc.subject | culture | uk_UA |
| dc.subject | culture of academic integrity | uk_UA |
| dc.subject | ethics | uk_UA |
| dc.subject | research ethics | uk_UA |
| dc.subject | plagiarism | uk_UA |
| dc.subject | prevention of academic misconduct | uk_UA |
| dc.subject | self-plagiarism | uk_UA |
| dc.subject | fabrication | uk_UA |
| dc.subject | falsification | uk_UA |
| dc.subject | artificial intelligence | uk_UA |
| dc.subject | AI | uk_UA |
| dc.title | Від плагіату до фабрикації даних: типи порушень та шляхи їх запобігання | uk_UA |
| dc.title.alternative | From Plagiarism to Data Fabrication: Types of Violations and Ways to Prevent Them | uk_UA |
| dc.type | Article | uk_UA |