Repository of National Pirogov Memorial Medical University, Vinnytsia

Від плагіату до фабрикації даних: типи порушень та шляхи їх запобігання

Show simple item record

dc.contributor.author Школьнікова, Т. Ю.
dc.contributor.author Вергелес, К. М.
dc.contributor.author Ратушняк, І. І.
dc.date.accessioned 2025-12-15T21:12:51Z
dc.date.available 2025-12-15T21:12:51Z
dc.date.issued 2025
dc.identifier.citation Школьнікова Т. Ю. Від плагіату до фабрикації даних: типи порушень та шляхи їх запобігання / Т. Ю. Школьнікова, К. М. Вергелес, І. І. Ратушняк // Вісник науки та освіти. – 2025. – №6 (36). – С. 2038–2051. – DOI: https://doi.org/10.52058/2786-6165-2025-6(36) uk_UA
dc.identifier.uri https://dspace.vnmu.edu.ua/123456789/11280
dc.description.abstract У статті розглянуто основні типи порушень академічної доброчесності, зокрема плагіат та його різновиди, фальсифікація, фабрикація даних, маніпуляція з перекладом текстів і рецензуванням тощо. Проаналізовано причини їх виникнення, поширені форми прояву, а також запропоновано практичні шляхи їх запобігання в контексті сучасної наукової діяльності.Наукова новизна поданого дослідження полягає у всебічному аналізі проблем академічної доброчесності та систематизації отриманих результатів з акцентом на практичні методи запобігання порушенням. У роботі розглянуті питання морально-етичного навчання, правового врегулювання, інституційної відповідальності та цифрові рішення як складові ефективної стратегії боротьби з недоброчесністю. Дослідження пропонує цілісне осмислення базових форм академічних зловживань та аналізує причини їх виникнення. У результаті аналізу встановлено, що використання штучно згенерованої інформації часто призводить до фабрикації та фальсифікації даних, а також провокує виникнення конфліктів інтересів серед науковців. Стаття не лише систематизує типові форми недоброчесної поведінки, а й пропонує ефективні превентивні дії, адаптовані до реалій сучасного цифрового та інформаційного простору. Академічна доброчесність розглядається як необхідна умова формування довіри, наукового прогресу та міжнародного визнання української системи освіти. Окрема увага приділяється формуванню внутрішньої культури академічної доброчесності в освітньому середовищі, дотриманню стандартів цитування, забезпеченню прозорості дослідницьких процесів і впровадженню політик запобігання порушенням. Результати дослідження можуть бути корисними для науковців, викладачів, студентів та адміністрацій закладів вищої освіти. uk_UA
dc.description.abstract The article examines the main types of violations of academic integrity, including plagiarism and its varieties, falsification, data fabrication, manipulation of text translation and review, etc. The causes of their occurrence,common forms of manifestation are analyzed, and practical ways of their prevention in the context of modern scientific activity are proposed. The scientific novelty of the presented study lies in a comprehensive analysis of the problems of academic integrity and the systematization of the obtained results with an emphasis on practical methods of preventing violations. The work considers the issues of moral and ethical training, legal regulation, institutional responsibility and digital solutions as components of an effective strategy for combating dishonesty. The study offers a holistic understanding of the basic forms of academic abuse: plagiarism, falsification, fabrication, bribery, dishonest authorship, biased evaluation. As a result of the analysis, it was found that the use of artificially generated information often leads to fabrication and falsification of data, and also provokes conflicts of interest among scientists.The article not only systematizes typical forms of dishonest behavior, but also offers effective preventive strategies adapted to the realities of the modern digital and information space. Academic integrity is considered a necessary condition for building trust, scientific progress and international recognition of the Ukrainian education system. Special attention is paid to the formation of an internal culture of academic integrity in the educational environment, compliance with citation standards, ensuring transparency of research processes and the implementation of policies to prevent violations. The results of the study may be useful for scientists, teachers, students and administrations of higher education institutions.
dc.language.iso uk_UA_ uk_UA
dc.publisher Вісник науки та освіти uk_UA
dc.subject академічна доброчесність uk_UA
dc.subject академічна недоброчесність uk_UA
dc.subject культура uk_UA
dc.subject культура академічної доброчесності uk_UA
dc.subject етика uk_UA
dc.subject дослідницька етика uk_UA
dc.subject плагіат uk_UA
dc.subject профілактика академічних порушень uk_UA
dc.subject самоплагіат uk_UA
dc.subject фабрикація uk_UA
dc.subject фальсифікація uk_UA
dc.subject штучний інтелект uk_UA
dc.subject ШІ uk_UA
dc.subject academic integrity uk_UA
dc.subject academic dishonesty uk_UA
dc.subject culture uk_UA
dc.subject culture of academic integrity uk_UA
dc.subject ethics uk_UA
dc.subject research ethics uk_UA
dc.subject plagiarism uk_UA
dc.subject prevention of academic misconduct uk_UA
dc.subject self-plagiarism uk_UA
dc.subject fabrication uk_UA
dc.subject falsification uk_UA
dc.subject artificial intelligence uk_UA
dc.subject AI uk_UA
dc.title Від плагіату до фабрикації даних: типи порушень та шляхи їх запобігання uk_UA
dc.title.alternative From Plagiarism to Data Fabrication: Types of Violations and Ways to Prevent Them uk_UA
dc.type Article uk_UA


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Search DSpace


Browse

My Account

Statistics