Короткий опис (реферат):
Питання розбудови стійкої системи громадського здоров’я в Україні в умовах сучасних викликів та загроз, розглядається у публікації крізь призму реформи децентралізації і медичної реформи, яка є її невід’ємною складовою. Зміст повноважень органів місцевого самоврядування у сфері громадсь-кого здоров’я досліджується на підставі аналізу чинного законодавства та науково-теоретичних підходів до розв’язання проблеми. Надана оцінка програмних та управлінських рішень у галузі охорони здоров’я та функціону-вання системи громадського здоров’я, що прийняті в країні протягом останніх років. Висвітлені фундаментальні принципи Концепції розмежування та розподілу повноважень місцевого самоврядування та виконавчої влади щодо диференціації компетенцій останніх на делеговані (доручені; передані; закріп-лені) і власні; таза ознаками (організаційні; адміністративно-регуляторні; бюджетно-секторальні; контрольні).Констатовано, що підвищення рівня безпеки та захисту здоров’я людини як передумова сталого розвитку та економічного зростання іпоступової інтеграції України в європейські мережі охорони здоров’я, можливе за умови реалізації міжнародного принципу у секторі громадського здоров’я -«охорона здоров’я у всіх політиках». Засадничі положення розкриваються через повно-важення зрозроблення і впровадження регіональних, місцевих політик та програм у сфері громадського здоров’я взагалі, та локально –формування здоров’я мешканців окремої територіальної громади («здорова громада»). Визначений зміст термінологічних конструкцій «громадське здоров’я» та «здорова громада», розмежовані їх особливості. Доведено, що спроможність та управлінська ефективність органів місце-вого самоврядування у формуванні здоров’я окремої громади як складової громадського здоров’я в умовах повномасштабної війни може досягатися завдяки чіткій стратегії розвитку, дієвій системі моніторингу та раціональному
використанню ресурсів. На рівні місцевого самоврядування (на прикладі Вінницької міської територіальної громади) розкрито теоретико-методоло-гічну сутність та практичну цінність стратегій, концепцій та програм, що приймаються в межах реалізації повноважень Вінницькою міською радою. Аргументовано, що розробка та впровадження дієвої стратегії розвитку територіальної громади, галузевих стратегій, концепцій, програм і планів не лише мобілізує потенціал всієї громади для реалізації конкретних та чітких планів, але є дієвим інструментом в механізмі публічного управління, що адаптований до сучасних викликів.На підставі аналізу стратегічних та програмних документів, прийнятих Вінницькою міською радою (Стратегія розвитку Вінницької міської територіальної громади до 2030 року –Стратегію 3.0; Концепція інтегрованого розвитку м. Вінниця 2030;Програма економічного і соціального розвитку Вінницької міської територіальної громади на 2025 рік; Програма «Здоров’я вінничан на 2022-2025 роки») доведено, що публічне управління у сфері забезпечення громадського здоров’я Вінницької міської територіальної громади має свою специфіку. Стратегічна візія розвитку Вінницької міської територіальної громади змодельована із пріоритетною ціллю -досягнення максимально можливого рівня здоров’я для всіх жителів громади незалежно від віку, статі, соціального статусу, профілактика захворювань, формування відповідального ставлення населення до власного здоров’я та оточуючих, а також враховує сильні та слабкі сторони громади, існуючий потенціал та загрози.Описано вплив процесів децентралізації на організацію роботи закладів системи охорони здоров’я України щодо розбудови стійкої системи громадсь-кого здоров’я у Вінницькій міській територіальній громаді. Обґрунтована теза, що децентралізація сприяє зміцненню та розширенню повноважень органів місцевого самоврядування щодо впливу на громадське здоров’я (збереження та зміцнення здоров’я населення; підвищення якості надання медичної допомоги; скорочення поширеності інфекційних захворювань; покращення демографічної ситуації в громаді; створення конкурентного медичного середо-вища), відповідно, формуються додаткові гарантії реалізації та забезпечення прав вінничан на охорону здоров’я під час воєнного стану.В результаті дослідження встановлено, що скоординовані дії як на державному, так і муніципальному рівнях управління у сфері громадського здоров’я, з чітким розмежуванням повноважень органів місцевого самовряду-вання та зміцненням їх спроможності, сприятимуть не лише підвищенню ефективності управління, але і забезпечать фактичне задоволення реальних потреб мешканців громади в якісних і доступних медичних послугах в умовах обмежених ресурсів та триваючих воєнних дій.