Короткий опис (реферат):
Вивчено особ ли вос ті стресового реагування 167 здобувачів вищої медичної освіти
з різними ступенями психосоціальної дезадаптації (ПДА). Встановлено підвищені показники виразності посттравматичної симптоматики у студентів без ознак ПДА і високі показники у студентів з окремими ознаками ПДА та з оформленою ПДА з аналогічними закономірностями за симптоматикою вторгнення, симптоматикою уникання та симптоматикою провини. Ознаки клінічно оформленого посттравматичного стресового розладу (ПТСР) виявлені у 6,0 % обстежених, окремі симптоми ПТСР — у 22,1 %.
Студентам без ознак ПДА були притаманні низькі рівні реактивної тривожності, з окремими проявами ПДА — помірні рівні, з оформленою ПДА — помірні, близькі до високих.
У здобувачів вищої медичної освіти без ознак ПДА виявлено нормальний рівень
тривожності за шкалою самооцінки психічних станів H. Eysenk, у здобувачів з окремими ознаками ПДА — помірний рівень, у здобувачів з оформленою ПДА — помірний, близький до високого, рівень. Аналогічні закономірності виявлені для фрустрації та ригідності: у здобувачів без ознак ПДА і з окремими ознаками ПДА виявлено низький рівень фрустрації та ригідності, а у здобувачів з оформленою ПДА — помірний рівень фрустрації та ригідності. Здобувачам без ознак ПДА та з окремими ознаками ПДА був притаманний помірний рівень агресивності, а здобувачам з оформленою ПДА — низький рівень. Кореляційний аналіз виявив наявність значущих (p < 0,01) зворотних кореляційних зв’язків показника адаптивності з показниками виразності ПТСР (rS = –0,495), симптоматики вторгнення (rS = –0,551), симптоматики уникання (rS = –0,465), симптоматики провини (rS = –0,254), реактивної тривожності (rS = –0,735), тривожності (rS = –0,724), фрустрації
(rS = –0,618) та ригідності (rS = –0,384).
The features of the stress response of 167 medical students with various degrees of psy
chosocial maladjustment (PM) were studied. Increased indicators of expressiveness of post traumatic symptoms were established in students without signs of PM and high indicators in students with separate signs of PM and with expressed PM. Similar patterns was detected in the symptoms of invasion, avoidance symptoms and symptoms of guilt. Signs of clinically defined post-traumatic stress disorder were found in 6.0 % of those examined, separate symptoms of PTSD — in 22.1 %.
Students with no signs of PM were characterized by low levels of reactive anxiety, with
separate signs of PM — moderate levels, with expressed PM — moderate, close to high level.
A normal level of anxiety according to self-assessment of mental states scale (H. Eysenk)
was found in students with no signs of PM, a moderate level — in students with separate signs of PM, in students with expressed PM the level is moderate, close to high ). Similar patterns were found for frustration and rigidity: students with no signs of PDA and with separate signs of PM has low levels of frustration and rigidity, and in students with expressed PM — a moderate level of frustration and rigidity. Students with no signs of PM and with separate signs of PM had a moderate level of aggressiveness, and applicants with an expressed PM had a low level.
Correlation analysis revealed the presence of significant (p < 0.01) inverse correlations of the adaptability indicator with PTSD expressiveness indicators (rS = –0.495), intrusion symptoms (rS = –0.551), avoidance symptoms (rS = –0.465), guilt symptoms (rS = –0.254), reactive anxiety (rS = –0.735), anxiety (rS = –0.724), frustration (rS = –0.618) and rigidity (rS = –0.384).