Короткий опис (реферат):
Метою наукової роботи було вивчення провідних компонентів індивідуальної концепції здоров’я у контексті формування здоров’язберігаючої компетентності дівчат і юнаків та визначення рівнів її сформованості.
Об’єкт і методи дослідження. Дослідження проводились на базі низки закладів середньої освіти м. Вінниці. Матеріалом для аналізу стали дані гігієнічних, медико-соціологічних (результати анкетувань та інтерв’ювань), психофізіологічних і психодіагностичних методів, що були проведені серед підлітків 14-17 років з 2003 по 2020 рр. Для статистичної обробки результатів був використаний критерій Стьюдента для незалежних вибірок і Q критерій Кохрена та кореляційний аналіз (визначення коефіцієнтів кореляції Пірсона і Спірмена).
Результати дослідження та їх обговорення. Індивідуальна концепція здоров’я є комплексним обґрунтованим з фізіолого-гігієнічних позицій когнітивно-рефлексивним та емоційно-оцінним утворенням, що характеризує знання, ставлення і поведінку людини стосовно власного здоров’я. Когнітивна складова реалізується через медичну грамотність, яка може бути виміряна у формах загальної, функціональної та предметної медичної грамотності. Ціннісно-мотиваційна складова формується на основі ставлення людини до власного здоров’я як провідної цінності, готовності індивіда брати на себе відповідальність за нього, самооцінці стану свого здоров’я, стратегії розвитку власного здоров’я,. Поведінкова складова поєднує в собі як здоров’язбережувальні, так і ризиковані форми поведінки, які стають основою для певного способу життя. Усі складові індивідуальної концепції здоров’я реалізуються як здоров’язбережувальна компетентність підлітка, яка відповідно до рівня її сформованості, може бути сформована на оптимальному, низькому або незадовільному рівнях.
Висновки. В ході проведених досліджень визначені та детально проаналізовані провідні компоненти індивідуальної концепції здоров’я у контексті формування здоров’язбережувальної компетентності дівчат і юнаків та визначені основні рівні її сформованості.